اسلام و حق طلاق مردان
ریحانه
زن و خانواده
درباره وبلاگ


زمانه ی عجیبی است برخی مردمان امام گذشته را عاشقند نه امام حاضر را میدانی چرا امام ِگـذشـته را هرگـونه بخواهند تفسیرمی کنند اما امام ِحاضر را باید فرمان ببرند و کوفیان عاشـورا را اینگـونه رقم زدند نکند ماهم ...



نويسندگان
ریحانه

آخرین مطالب


 
پنج شنبه 21 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 10:6 :: نويسنده : ریحانه

در آيين اسلام اختيار طلاق حقي است متعلق به مرد .

به راستي چرا اينگونه است  مگر زن هم يكي از اركان اساسي خانواده نيست ؟ تفاوت او با مرد چيست؟ مگر هر دو موجود انساتي نيستند ؟ پس چرا اختيار طلاق به در دست مرد است ؟

پاسخ:

1.     درست است كه حق طلاق ذاتا  متعلق به مرد است  و نمي توان اين حق را از او سلب كرد ، اما اگر دو طرف توافق كنند  مرد مي تواند به زن وكالت دهد  تا تحت شرايطي  وكيل او در طلاق دادن خویش باشد . در نتيجه اين حق منحصرا در اختيار مرد نيست .

2.     هيچ يك از اوامر الهي بدون فايده نيست، حتما يك صلاحي در آن براي بندگان وجود داشته  و گرنه  هم زن و هم مرد هر دو از نظر انسانيت در پيشگاه خداوند متعال يكسانند  و برتري آنها فقط از جهت تقوا است . پس نمي توان با قضاوتي  نا بجا و بدون فكر تهمت بي انصافي به قوانين الهي زد .

3.     با كمي انديشه در اين  قانون الهي در مي يابيم كه:

سهم زن به طور  فطري از موحبت احساس و عاطفه بيشتر از مرد است. ممكن است  به همين دليل ممكن است هنگام عصبانيت  سر موضوعي سطحي خداي ناكرده تصميم نا مناسبي بگيرد  كه به  از هم پاشيدگي خانواده اش بيانجامد . در نتيجه اگر قرار بود  اين حق از ابتدا  در اختيار زن نيز باشد . ممكن بود آمار طلاق خيلي بيشر از اين بود .

در اين مورد اگر خانم ها صادقانه و از ديد فطرت خود قضاوت كنند ، نمي توانند انكارش كنند . پس براي جلوگيري از  از هم پاشيدگي غير ضروري خانواده   شايد بهتر باشد اختيار اين مستحب نفرت انگيز به عهده ي مرد باشد .

برخي اشكال مي كنند  كه با وجود اين قانون ، اگر ادامه زندگي براي زن غير قابل  تحمل باشد  و مرد  هم راضي به طلاق نباشد  تكليف زن با  يان ظلم آشكاز چيست ؟

 

پاسخ :

اگر زن به دلايلي از جمله آزار و اذيت مرد قادر به ادامه زندگي نباشد  بايد دلايل آن را در دادگاه احراز كند ، اگر دادگاه تشخيص دهد كه حق  با زن است ، به مرد فرصتي مي دهد كه در رفتار خود تجديد نظر كند . اگر اين چاره هم افاقه نكرد ، دادگاه او را مكلف مي كند كه همسرش را طلاق درهد  ، اگر مرد حاضر به طلاق نشود  . دادگاه راسا  اقدام به طلاق زن مي كند .

پس با توجه به اين احكام الهي در مي يابيم كه  خداوند متعال هيچ گاه حاضر به اضرار بندگانش نيست  چه زن باشد و چه مرد ، اصلا اسلام ديني است كه اساس آن بر بر عدالت بنيان نهاده شده ، اسلام آمده تا داد مظلوم را از ظالم بستاند نه اين كه خود ظالم باشد  ، در نتيجه قوانين را به گونه اي وضع كرده است كه هيچ ظلمي بر كسي روا داشته نشود .

 در يك كلام اين قوانين ناب الهي نه تنها  قصد پايين آوردن ارزش انساني افراد از جمله زنان را نداشته بلكه هر چه هست سراسر خير و سعادت بند گان است .


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: